sobota, 6 stycznia 2024

"Stopka" - czyli boczna podstawka, lub, jak kto woli "Kosa"

 Patrząc na motocykle wzorcowe, widać wyraźnie, że boczna podstawka to jednolita w przekroju rurka (lub pręt), zakończona owalnym kawałkiem płaskiej blachy, opierającej się o podłoże. 



Na górze jest pewnie jak u mnie, czyli dwoje "uszu", pomiędzy które wchodzi stosowny płaskownik przyspawany do osi podnóżków, i przez to wszystko przykręca się to śrubą. Prościej się nie da.

Ale za to u mnie stopka ma kompletnie inny przekrój. To lity ajzol, najpewniej odkuwany, wygląda trochę jak od Gazeli, tylko jest jakby dłuższa. 
 (fotka z allegro)


Moja stopka, bezpośrednio po ocynkowaniu:


... i po jakimś czasie od ocynkowania, chyba w 2012.


... i dzisiaj. Zdążyło już zardzewieć:)




Wygląda to tak, jakby to "zgrubienie" na środku u mnie to było wstawienie kawałka pręta, żeby przedłużyć zbyt krótką stopkę pozyskaną z Gazeli właśnie. Generalnie przez wszystkie te lata nie za bardzo poświęcałem temu uwagę. Ot, jest, krzywe, pospawane byle jak, zardzewiałe. Dałem do piasku i ocynku i na tym poprzestałem...Tzw "trup w szafie" ;)

Ale teraz, kiedy motocykl stoi na kołach i zbliża się do docelowej konfiguracji okazało się, że na tej stopce bardzo mocno pochyla się na bok. Tak bardzo, że robi się niestabilny - żeby się nie przewracał muszę podkładać dębowy klocek. No i zastanawiam się co z tym zrobić. Czy próbować uratować tę obecną, ewentualnie lekko ją przedłużając, żeby motocykl stał stabilnie? Czy może próbować dorobić taką bardziej zbliżoną do oryginału?

5 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Osobiście dorobiłbym taką jak na dwóch pierwszych zdjęciach. Wyglądają o wiele estetyczniej od tej, którą masz. A tą położyłbym na półce, na pamiątkę, jako przykład pomysłowości poprzednich właścicieli sarenki.

yahoo666 pisze...

No ja też skłaniam się ku temu. Coś zrobić trzeba, a skoro tak, to niech już to będzie tak, jak powinno. Ale oczywiście to komplikuje...

Anonimowy pisze...

Czesc Kuba pisalismy wczesniej o wymiarowaniu ramy w paru komentatzach. To teraz takie pytanie na sam poczatek dal bys rade zwymiarowac wahacz ? Od osi przod do osi tyl jaka grubosc jaki ma rozstaw z tyly na kole i tak dalej ? :)

yahoo666 pisze...

Hej. Będę miał trochę czasu (bo ostatnio niestety wariactwo jakieś) to odezwę się do Ciebie na maila. Na razie wszystko wstrzymałem, bo zimno okrutnie, garaż nieogrzewany. No generalnie nie mam do tego zdrowia:) Muszą wrócić ludzkie temperatury :)

Anonimowy pisze...

Ok super dzieki czekam na info :)